سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

89/4/2
2:49 ع

   اراتستن (   (276 - 195 B.c   

اراتستن بخوبی از نحوه تابش خورشید بر نقاط مختلف   شهرهای مصر خبردار بود.

وی می دانست که در یکبار از سال-درظهر21ام ژوئن(اول تابستان) پرتوهای موازی خورشید به طور عمود درون چاه عمیقی درe syenn جنوب مصر (اسوان امروزی) می تابد و پرتوهای نوری توسط آب کف چاه رو به بالا نیز بطور عمود نیز منعکس می گردد

 بنابراین وی در این تاریخ در شهر ا سکندریه در شمال syenne) (یک تیرک هرمی نصب نمود که سایه اش در همان لحظه بر روی زمین می افتاد زاویه بین راستای پرتو عمودی وسایه همان زاویه بین پرتو عمودی چاه وامتداد سایه ا ست که برابر با    5 /? میباشد.                 

 از انجایی که      5 /?- 50/1 دایره 360 درجه زمین است. بنابراین می توان گفت که   فاصله بین آسوان و اسکندریه (قاعده مثلت )50/1 محیط زمین خواهد بود و به عبارتی محیط زمین 50 برابر فاصله بین آسوان syeneو اسکندریه Alexsandraا ست .

اراتوستن ابتدا فاصله بین دو شهر را اندازه گرفتD=???km و سپس در 50 ضرب نمود و محیط  زمین را بدست آورد سپس با استفاده از فرمول محیط دایره شعاع زمین را تخمین زد.                                          

                               


  

89/3/18
10:14 ص

چگونه می‌توان با یک سوزن ، یک کاغذ را در هوا نگه داشت ؟

   ابتدا باید مرکز کاغذ را پیدا کنید . سپس سوزن را در آن نقطه (بدون سوراخ شدن کاغذ) قرار دهید و مشاهده کنید! کاغذ بدون افتادن می‌ایستد !

   دلیل علمی : وقتی مرکز در کاغذ سوزن را قرار می‌دهید ، سوزن تکیه‌گاه کاغذ می‌شود ، یعنی اگر هر طرف کاغذ بخواهد به زمین بی‌افتد ، طرف دیگر نمی‌گذارد!


  

89/3/18
10:7 ص

1.مردم در گذشته فکر می‌کردند که می‌توان با پیچیدن یک تخم‌مرغ در یک روسری و چرخاندن آن به دور سر ، آنرا بپزند!  گالیلئو گالیله (یکی از دانشمندان قدیم) عملا این آزمایش را انجام داد ، اما فقط یک چیز گیرش آمد ، یک تخم‌مرغ خام در وسط صورتش!

  2.در سال 2000 یک شرکت اتومبیل‌سازی یک عروسک کانگورو بو نام روبورو را برای آزمایشات تصادف طراحی کرد. آنها می‌خواستند بدانند که وقتی  کانگوروها با اتومبیل تصادف می‌کنند ، چه اتفاقی برایشان می‌افتد. زیرا در استرالیا تصادف کانگوروها با اتومبیل بیشتر از تصادف انسانها با اتومبیل بوده است!

  3.در سال 1880 در امریکا فردی به نام دنیل راگلز تلاش کرد تا با منفجر کردن ابرها رعد- و برق تولید کند. در واقع انفجار هیچ تاثیری بر ابرها نداشت ، چون آن ابرها به هر حال می‌باریدند. راگلز فقط یک آدم با افکار خیس خورده بود!

  ?.کولودیون یک ماده بسیار اشتعال پذیر است. یک مخترع امریکایی به نام جان وسلی هایت از این ماده برای ساخت یک نوع پلاستیک به سلولوئید ساخت. از سلولوئید در ساخت توپهای بیلیارد ، فیلم ، دکمه و دندان مصنوعی استفاده می‌شد!

  ?.در سال 1?00 حکیم چینی وان‌هو ، آزمایشی شجاعانه اما دیوانه‌وار انجام داد : او ?7 موشک ار به زیر صندلی خود بست و موشک ها را روشن کرد و ... تکه بزرگه‌اش گوشش شد!

  ?.توماس ادیسون هلی‌کوپتری را آزمایش کرد که با مواد منفجره کار می‌کرد. نتیجه این شد که جرقه‌ای کوچک کل آزمایشگاه او را ریز ریز کرد!

  7.در سال 1999 ، 1? قطار به همراه 2000 مسافر خود به دلیل درب آلومینیومی که بین شکاف ریل گیر کرده‌بود معطل شده بودند!

  8.درسال 17?0 فیزیکدانی به نام ویلیام واتسون ، جریان برقی را به یک زنجیره آدم که دستهای یکدیگر را گرفته بودند ، وارد کرد. به این ترتیب همه افراد را برق گرفت!  


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
امیرحسن سالاروند[22]
 

هنوز خودمو کاملا نشناختم.....


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ