سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
1 2 3 4 >

89/12/20
8:9 ع

چگونه اورانیوم به انرژی تبدیل می شود؟

غنی سازی:

اورانیوم طبیعی اصولا شامل مخلوطی از دو ایزوتوپ (نوع اتمی) از اورانیوم است. تنها 7/0 درصد از اورانیوم طبیعی، شکاف پذیر و یا دارای قابلیت شکاف پذیری است که با شکافته شدن در راکتورهای هسته ای انرژی تولید می کنند. ایزوتوپ اورانیوم شکاف پذیر، اورانیوم نوع 235 (u-235) است و پس مانده آن اورانیوم 238 (u-238) است.

در بیشتر انواع راکتورهای معمولی هسته ای به اورانیوم 235 (u-235 که اورانیوم با غلظت بیش از حد طبیعی است) نیاز دارند. عملیات غنی سازی، غلظت اورانیوم را بیشتر می کند. عموماً بین 5/3 تا 5 درصد اورانیوم 235 با بیرون آوردن 8 درصد از اورانیوم 238. این عمل با جداسازی گازی هگزافلورید اورانیوم در دو جریان انجام می گیرد. یکی به اندازه لازم غنی سازی می شود و اورانیوم غنی شده ضعیف نامیده می شود و دیگری به اورانیوم 235 منتهی می شود که به پس مانده معروف است.

در عملیات غنی سازی در مقیاس های بزرگ تجاری وجود دارد، که هر کدام هگزافلورید اورانیوم را به عنوان منبع استفاده می کنند: نفوذ گازی و تفکیک گازی و هر دوی آنان از خواص فیزیکی مولکولی استفاده می کنند. مخصوصا با 10 درصد اختلاف جرم، برای جداسازی ایزوتوپ ها محصول این مرحله از چرخه سوختی هسته ای، اورانیوم هگزا فلورید غنی شده است که برای تولید اورانیوم اکسید غنی شده تغییر حال مجدد می یابد. ادامه مطلب...
  

89/5/7
10:12 ص

چرا آینه چپ و راست می‌کند اما بالا و پایین نه؟

آینه تصویرِ مجازیِ هر نقطه‌ای را درست مقابل خودِ نقطه تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر در شکل زیر ، A صفحه‌ی جسم و B صفحه‌ی تصویر باشد (و آینه در بین این دو صفحه واقع شده باشد) آنگاه تصویر دایره درست مقابل دایره و تصویر مربع درست مقابل مربع و تصویر انتهای فلش درست مقابل انتهای فلش و تصویر ابتدای فلش درست مقابل ابتدای فلش قرار دارد.

ادامه مطلب...

  

89/2/14
2:5 ع

استیلاجویی ابرقدرت‌های دنیا امروزه بر فضا، صرفاً به فیلم‌های علمی ـ تخیلی خلاصه نمی‌شود، بلکه واقعیتی است که هم اکنون در قالب طرح‌های مختلف در حال تحقق یافتن است. «هارپ» که نمونه‌ای از یکی از طرح‌های پنهانی وزارت دفاع آمریکا است، نمادی بارز از عینی شدن اندیشه‌هایی است که هنوز هم برای عموم مردم به مثابه افسانه‌هایی خیالی می‌ماند !

هارپ چیست؟

ادامه مطلب...

  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
امیرحسن سالاروند[22]
 

هنوز خودمو کاملا نشناختم.....


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ